השורה התחתונה של התרגול
אם אתם רוצים לתרגל טאו סנגהה נמבוטסו, בודהיסאטווה נמבוטסו, יש בשורה התחתונה שני תנאים. מהי השורה התחתונה?
הטאו סנגהה מלמדת איך לחוש קי. לפיכך:
1) עקבו אחרי קי.
2) צרו קי.
1) מה המשמעות של "לעקוב אחרי קי"? פירוש הדבר הוא ללכת בעקבות הקי של היקום.
לאו דזה אמר, "אם אתם מבינים את הטבע, אתם תהיו בריאים".
אבל משמעות זו של קי אינה אינדיבידואלית; היא מתייחסת לקי של היקום.
כשאתם מתרגלים ולומדים בטאו סנגהה, אתם לומדים, למשל, שאם יש לכם לב נותן, האדם השני יכול להרגיש את הקלות והנוחות של הקי. משמעות הדבר היא שאם יש לכם לב נותן, אתם מקבל את הקי של היקום, שהוא חמים ומנחם. כלומר, אין זה הקי האישי שלכם, אלא הקי של היקום.
בימי קדם, בקלאסיקה של כתבי הקודש מהמזרח, כאשר יש אזכור של "הטבע", הכוונה שונה מהתפיסה המקובלת במערב ביחס למונח זה, משום שלא היו בניינים ולא היה עולם מודרני; הכל היה טבעי, נכון? הרים, נהרות; הכל היה הטבע, ולכן היה טבעי הוא לעקוב אחרי הקי של היקום.
אחד הכללים של הבודהיזם הוא החוכמה של "פעולה אוניברסלית".
דוגמה לפעולה אוניברסלית היא האמירה של הקדוש הנוצרי פול, "אני לא חי יותר, ישו חי בתוכי". זה אומר שאתם לא מרגישים שהפעולות שלכם הן פעולות ספונטניות, אלא שהן תוצאה של תנועת היקום כולו בעת ובעונה אחת. היקום לא עושה כל פעולה בנפרד.באופן אישי בגללכם גם אם אתם חושבים שאתם אלה המזיזים את האצבע שלכם, בפעולה אחת, זו תוצאה של כל תנועת היקום - הפעולה שלכם היא תנועה של היקום; אבל התודעה שלכם מתקוממת, ואתם חושבים שאולי הפעולה שלכם נעשתה באופן ספונטני על ידיכם (האגו שלכם), אך למעשה היקום כולו מחובר: כל פעולה, ובכלל זה כל פעולה אישית, היא באמת תוצאה של הפעולות של כל האחרים. כלומר, התנועה שלכם והתנועה של כל האחרים משפיעות על היקום כולו וזה סיבה ותוצאה. הן שוות; הסיבה היא תוצאה, התוצאה היא סיבה. כשהן מתרחשות בו -זמנית, אתם תרגישו איחוד עם אמידה בודהה, כשאתם מרגישים שאינכם פועלים באופן ספונטני, כשאתם מרגישים שהפעולה שלכם היא פעולה של אמידה בודהה.
במילותיו של מאסטר הזן דוגן, "גוף ונפש נשרו".
משמעות הדבר היא שתודעת האגו שלכם אבדה. מה שמתברר כשזה קורה הוא, שהיעדר העצמיות
( non-state) של העצמי האמיתי, שב ומופיע. מה שמעניין הוא, ש-"גוף ונפש נשרו" מגיע מהזן, בעוד ש-"היעדר העצמיות של העצמי האמיתי, שב ומופיע" מיוחס למילים של מאסטר Pure Land. זה נמצא גם בנצרות, כדבריו של פאולוס הקדוש, שהזכרתי קודם לכן. פול הקדוש אמר "אני לא חי יותר, ישו חי בתוכי".
הגוף והנפש שלנו נפלו, ומה קורה? היעדר העצמיות של העצמי האמיתי, שב ומופיע; זו הופעתו של אמידה בודהה, וכל הפעולות הן תוצאה של היקום כולו, תוצאה של אמידה בודהה.
זוהי המשמעות של הכלל הבודהיסטי של חוכמת "פעולה אוניברסלית". החוכמה של אמידה בודהה.
כדי להיות במצב זה בחיי היום יום שלכם, עליכם לעקוב אחר קי. האם אתם יודעים מה משמעות הדבר?
זה אומר שכאשר אתם מתלבטים "האם עליי לעשות את זה כך או אחרת?", עליכם לעקוב אחרי הקי שיתגלה להם בתחושה נוחה וקלילה. בדרך האחרת הקי ירגיש כבד ולא נוח. זו רק הדרך הזו או הדרך האחרת בקי, כאשר תשקלו את הדברים.
איננו ממליצים או רוצים לכפות על מישהו לתרגל נמבוטסו או להשתתף בעבודות ההתנדבות שאנו עושים, אלא ממליצים לכם מה מהווה עבורכם מקור של קי נוח, קל וחמים. הסיבה לכך היא שזה טוב לבריאות, טוב לעתיד, טוב לאנשים אחרים - זה טוב לכולם.
אם אתם מחליטים לתרגל נמבוטסו, אם אתם מוצאים שהקי נינוח, קליל וחמים, אז עליכם לבחור בדרך זו. אם לא, אל תבחרו בכך!
אבל, עד כה, לא רבים בחרו בדרך של נוחות, אור וחמימות, שהופכים אדם למאושר יותר, שהופכים את העתיד שלו למזהיר יותר, שהופכים יחסיו עם הסובבים אותו לשמחים יותר. מדוע אינם בוחרים בדרך זו? בדרך כלל, משום שהיא מנוגדת לאגו שלהם.
האגו תמיד בוחר בדרך הלא נוחה, הקרה והכבדה, משום שתודעת האגו קשורה לפחד ולשליליות. הסיבה לכך שאינם בוחרים בדרך של נוחות, אור וחמימות, היא שאין ביכולתם לראות את העתיד. מה יהיה העתיד? זה לא " que sera sera". זה לא "מה שיהיה, יהיה."
אנחנו יודעים את העתיד. אם הקי נוח, קליל וחמים, תופעות יתגלו בפנינו בעודנו עוקבים אחרי הקי הזה; אם הקי לא-נוח, כבד וצונן, התופעות יופיעו בעתיד.
האגו מעוור אתכם.
האגו גורם לכם לאבד את החוכמה שלכם.
אם יש לכם חוכמה, מובן שאתם חייבים לבחור בה.
איך אתם יכולים להיות במצב של נשירה מהגוף והנפש, בלי לעקוב אחרי מצב נוח, קלים וחמים של קי? איך אתם יכולים להיות במצב של הופעה מחדש של העצמי האמיתי, בלי לעקוב אחרי מצב נוח, קלים וחמים של קי? איך אתם יכולים להיות במצב של ישו שחי בתוככם, בלי לעקוב אחרי מצב נוח, קלים וחמים של קי?
האגו תמיד יוצר תירוצים. אנשים הופכים עיוורים לגבי העתיד. אם יש להם מספיק חוכמה לצפות את הנולד, הם יכולים לבחור בדרך שתביא אותם לשם, אבל בגלל שהם לא יוצרים את הקי, הם לא יכולים לצפות את העתיד.
2) זהו המבנה, היחסים: ליצור קי.
"ליצור קי" פירושו, שלפני שאתם אומרים משהו למישהו, עליכם ליצור קי - אל תגידו סתם מילים. אם אתם רוצים להגיד משהו טוב לאדם אחר, אתם צריכים ליצור את הקי שיגרום לאדם האחר להרגיש בנוח, לומר את המילים רק לאחר מכן, כי המילים עוקבות אחרי הקי. אם הקי והמילים שונות, זה יוצר אי נוחות סיטואציה ובקרב האנשים.
"יצירת קי" כולל את יצירת העתיד. זה כולל את השדה של העצמי שלכם. "שדה העצמי שלכם" פירושו, שכאשר אתם לבד, יש סביבכם אנרגיה. איזה סוג של אנרגיה יש סביבכם? איזה סוג של אנרגיה אתם חשים בתגובה לדימוי שיש בלבכם ובתודעתכם? אל תחשבו שיש לכם עתיד טוב אם זה לא נוח. רוב האנשים חיים באי נוחות עם האנרגיה הזאת, כל הזמן, ולכן כאשר הם חושבים על העתיד, זה מאוד מפחיד. ומכיוון שהעתיד מפחיד, הם לא רוצים לראות אותו. הדבר נובע מהאנרגיה הלא נוחה הזו. עליכם ליצור קי עם נינוחות, קלילות ובהירות.
איך אתם יוצרים את הקי הזה?
באופן בסיסי, עליכם להחליט שתעקבו אחרי הקי של היקום, ומה שירגיש נוח והקי יצביע עליו, עליכם לעקוב אחרי זה.
הגורם לכך שאנשים מחליטים לא להמשיך לתרגל נמבוטסו בודהיסאטווה היא, שהם תמיד במצב של חוסר נוחות. אם חוסר הנוחות הזה תמיד נוכח במצב תודעתם, גם אם לעתים הם חווים נחמה בעבודת טאו סנגהה, הרי שנוחות זו היא זמנית בלבד.
עבור מתרגלים אמיתיים של טאו סנגהה בודהיסאטווה, החוויה שלהם תהיה הפוכה. הם יוצרים שדה נוח של קי כל הזמן משום שהם מקבלים כל הזמן קי נינוח, חמים, קליל ומרגיע קי מתרגול הנמבוטסו שלהם, מאמידה בודהה.
אם הקי של השדה שסביב האדם הוא נינוח, אז העתיד נינוח. כל החלטה, מחשבה או פעולה שעלולה לגרום להם לא אי נוחות, הם יכולים לקבוע לא לקחת אותה. כך הם תמיד מסוגלים להחליט על הדרך הנוחה. אבל אם חוסר הנוחות נמצא שם כל הזמן, קשה להחליט מהי הדרך הנוחה.
חייבת להיות נקודת מפנה כשאדם מחליט לקבל חוכמה, לקבל את הנינוחות של הקי דרך קבע. בגלל שהם מחליטים ללכת אחרי הקי, הם מקבלים את הנינוחות של הקי כל הזמן.
אני באמת ובתמים מאחל לכם להיות במצב זה: כל הזמן עם הנחמה של הנדר הגדול של אמידה בודהה, כל הזמן מלאים באהבה הגדולה והנינוחות של אמידה, ונינוחות החוכמה של אמידה בודהה. זה ייצור עתיד טוב, ואתם יכולים להעביר את הקי הזה לאנשים אחרים.
זו מטרת הקיום שלנו: לאפשר לכולם לחלוק זה עם זה את הנינוחות והבהירות של הבודהה האוניברסלי. זו הסיבה שאנו חיים. אני מקווה שזה ברור שדבר זה אפשרי באמצעות השיטה של הנמבוטסו.