שש הפרמיטות - חלק 2
מה שדיברתי עליו בפעם האחרונה היה אחד המושגים המרכזיים בסוטרת הלב, שש הפאראמיטות. שש שיטות של בודהיסאטווה. בודהיסאטווה במקור פירושו "מתרגל של המהאיאנה בודהיזם", ובודהיסט במהאיאנה מתרגל לא עבור עצמו, אלא עבור קיים.
לשם כך יש שישה תרגולים. הסברתי על הראשון, שביפנית נקרא fuse, והסברתי את ההבדל בין השימוש המקובל שלו לבין מה שהוא אומר בימים אלה, שמקורו בלב של בודהיסט מהיאנה.
השני הוא "ג'יקאי" ( jikai) ביפנית, ותרגום ישיר הוא "לשמור על סילה". סילה פירושה "כלל".
האם אתם מסופקים מתרגום או הסבר זה: "שמרו על הכללים שהמתרגלים צריכים לעקוב אחריהם"?
המשמעות האמיתית מליבו של מורה שכתב או דיבר על "שמירה על סילה", אינה סתם "לשמור על הכללים".
המשמעות האמיתית היא להתעמת עם הלב שלכם, או להתבונן בלב שלכם. על פניו נראה שיהיה קל להתבונן לתוך הלב שלנו, אבל אין זה קל.
מה שמעניין הוא, שאם תנסו להביא את המצב שלכם למצב גבוה יותר מרמת בני אנוש - למשל, לזה של העולם השמיימי, שבו אתם נמצאים יותר במצב של "לב נותן", או במצב של חוסר אנוכיות, ללא אגו - אזי, במקביל לכך שאתם מנסים לאחל את הטוב ביותר לכל האחרים עם לב נטול אגו, באופן טבעי אתם גם מסתכלים על ההיבט המנוגד של עצמכם. "מנוגד" פירושו שאם אתם מנסים להעיר את הלב שלכם לרצון הטוב עבור אנשים אחרים, באותו זמן אתה מזהים באופן טבעי את הלב שמאחל לאחרים לא טוב אלא שליליות.
למה זה קורה?
כי עמוק בתוכנו יש יקום, עמוק בתוכנו נמצאים 3,000 העולמות. זה כולל את עשרת העולמות, מהגיהנום ועד לארץ הטהורה, Pure Land. עשרה עולמות שונים, עשרה מצבים שונים של הלב.
מי שמכירים בכך שבתוכם יש בודהה, בו בזמן מכירים בכך שגם הגיהינום נמצא שם.
האם מעולם לא שמעתם על כך? זו אחת התיאוריות של הבודהיזם, שכללה בתוך כל אחד מעשרת העולמות * עשרה עולמות נפרדים אחרים, שמשמעותם היא שבלב של הבודהה יש גם גיהנום, רוחות רעבות, חיות וכן הלאה: למה זה קורה?
בתת-ההכרה שלנו אנו רוצים שהם ייפרדו בקלות זה מזה, אנו רוצים לסווג אותם, אך למעשה הכל נמצא בתוכנו.
בבקשה תבינו, אנא דמיינו, אם אין לכם את אותו לב כמו לאדם שהוא פושע, למשל, לעולם לא תוכלו לחוש אמפתיה לאותם אנשים בנוגע למה שהביא אותם לעשות את הדברים האלה.
רוב הפושעים, אני מעז לומר, חייבים לעשות את זה, משום שיש בהם ביטוי של השליליות של החברה. הם נושאים את כל הקארמה מאנשים אחרים, ובגלל הפחד, העצב והכאב שבתוכם, הם פוגעים באנשים אחרים.
אך אם אין בתוכנו אף לא שמץ מאותו היבט, אנו פשוט נשפוט אותם: "אה, הם אנשים רעים. אני לא כמוהם".
ואז מה יקרה להם? אם יש סיכוי לאותם אנשים להשתנות, להמיר את לבם, זה יקרה רק בזמן שהם ירגישו נאהבים; כשהם ירגישו שלהיות נאהבים פירושו שמבינים אותם, שמזדהים איתם.
הקיום שלנו הוא משמעותי רק ביחס לאופן שבו אנו יכולים לעזור לאנשים אחרים - עלינו לגלות אמפתיה לכל קיים. אנחנו זקוקים לאותם היבטים, אפילו השליליים שבהם, של אנשים אחרים, בתוכנו.
וזה התרגול שלנו. "לשמור על סילה" פירושו לא לעצום את העיניים לנוכח שליליות. "לשמור על סילה" פירושו לתרגל בגלל השליליות שלך, בגלל הבושה שלך, בגלל החרטה שלך.
מי שלא מתבייש בעצמם, שלעולם לא חשים חרטה בגלל קיומם, לעולם לא יחשוב לתרגל בדרך שמסייעת לאנשים אחרים, שמביאה דברים טובים לעולם. אבל האנשים המפחידים ביותר הם אלה שעולם לא מכירים בשליליות שבלבם ועדיין חושבים שהם אנשים טובים.
ולכן אחד התרגולים העיקריים שלנו, Juji, הוא לראות את הלב שלנו, לתרגל בגלל זה, ולהביא דברים טובים לעולם. זהו התרגול של הבודהיסאטווה כבודהיסט מהאיאנה.
להתראות שוב בקרוב.
עשרת העולמות:
- גיהנום / נהנים מסבלם של אחרים
- רוחות רעבות / לעולם אינן מסופקות, ותמיד רוצות לשאוב אנרגיה מאחרים
- חיות / לא מתביישים באגו שלהם
- Asuras / תמיד רוצה להתנשא מעל אחרים
- בני אדם / בעלי מנטליות של תן וקח (יש תאוות בצע, אך היכולת לשתף מתפתחת)
- גן עדן / נהנים לתת
- Shomon & Eng Aku / הארה עצמית
- בודהיסאטווה / העברה מלאה של אהבה גדולה, חוכמה, וכוחו הכביר של הבודהה לכל היצורים
- בודהה / אחדות עם מקור הבריאה (או מקור הבריאה עצמה), רוח היקום (והיקום עצמו)